Osoba zainteresowana stworzeniem treści na stronę internetową czy bloga ma do wyboru wiele propozycji tej usługi. Choć copywriterzy zwykle prezentują się jako doświadczeni profesjonaliści, ich materiały nie zawsze potwierdzają posiadane kwalifikacje. Czym wyróżnia się dobry copywriter? Czy istnieją jakieś uniwersalne cechy wyróżniające kompetentnego oferenta? Odpowiedzi należy poszukać w jego dotychczasowych tekstach. Trzeba sprawdzić, czy dobry copywriter:

Pisze o konkretach

Najczęstszym błędem wielu copywriterów jest przekonanie, że liczba znaków i ilość tekstu = jego jakość. Niestety, przeważnie jest dokładnie odwrotnie. Specjalista pisze o konkretach, bez zbędnego „lania wody” oraz wypełniania treści pustosłowiem. Gdy zwrócisz uwagę, że niektóre zdania są oderwane od tematu albo w tekście powtarzają się zwroty: „bardzo dobry”, „bez wątpienia”, „szczególnie” czy „ponadto”będzie to wskazywać na łamanie zasady.Oczywiście nie można przesadzać z interpretacją reguły. Takie słowa też bywają potrzebne. Jednak wystarczy sprawdzić, czy zdanie pozbawione tych zwrotów zachowuje swój sens. Jeśli tak – ich użycie było nieuzasadnione. A to podaje w wątpliwość umiejętności copywritera.     

Wymienia przykłady

Każda teza lub stwierdzenie zamieszczone w tekście powinno być potwierdzone konkretnym źródłem. Z jednej strony chodzi o lepsze zrozumienie przekazu, zaś z drugiej – o jego wiarygodność. W przypadku tej zasady również należy zachować umiar. Nie chodzi przecież o to, by pod każdym fragmentem treści znalazło się kilkanaście wypunktowanych argumentów. Wystarczy przyjąć kilka przykładów dla każdego akapitu w tekście. Nawet najbardziej merytoryczny materiał pozbawiony potwierdzenia w przytoczonych źródłach straci na wartości. W rezultacie czytelnik nie uwierzy w słowa napisane przez takiego copywritera.     

Zaciekawia czytelnika

Kluczowym zadaniem z perspektywy twórcy tekstu jest przykucie uwagi odbiorcy. W tym względzie liczy się oryginalność treści. Nie trzeba wywoływać kontrowersji albo szokować stylem przekazu. Należy znaleźć złoty środek pomiędzy ostrożnością pisania a unikatowością zwrotów. Pamiętając o faktach, warto umieszczać:    

  • cytaty,
  • parafrazy,
  • grafiki,
  • wypunktowania,
  • słowa kluczowe,
  • właściwą adiustację.

Czytelnika przyciąga tytuł tekstu. Musi być chwytliwy oraz zachęcający do wyświetlenia reszty materiału. Jednak nie może nastawiać się tylko na clickbait. Choć liczba odsłon jest ważna dla reklamodawców, w dłużej perspektywie zależy od rzetelności treści. Jeśli ta będzie odwoływać się do nieistotnych albo wyolbrzymionych faktów, odbiorca zapamięta taki trend.  

Pamięta o konstrukcji tekstu

Profesjonalny copywriter doskonale zna zasady budowy treści, w której liczą się przejrzystość i zasada odwróconej piramidy. Wymieniona na wstępnie oznacza nakierowanie na czytelnika, jego potrzeby oraz oczekiwania. Druga reguła dotyczy umieszczania najważniejszych informacji na wstępie, a w kolejnych akapitach ich uszczegóławianie. Teksty publikowane w internecie z zasady nie powinny być bardzo długie. Niezależnie, czy chodzi o materiały sprzedażowe czy też poradnikoweprzyjmuje się, że wystarczy od 2500 do 6000 znaków. Powyżej tej granicy copywriter będzie miał problemy z zachowaniem przejrzystości. Poniżej – istnieje ryzyko niepełnego przedstawienia tematu artykułu. 

Odpowiada na potrzeby klienta

Zbytnia pewność siebie albo przeświadczenie o własnych umiejętnościach bywają zgubne przy pisaniu tekstów do internetu. Po pierwsze, łatwo popaść w rutynę i powielanie utartych schematów w treści. Po drugie, specjalistyczne materiały mogą wymagać nowego podejścia do struktury lub merytoryki. Wreszcie, istnieje ryzyko rozminięcia się z oczekiwaniami klienta. Nawet, jeśli uważamy, że tekst powinien wyglądać inaczej, wystarczy poinformować o swoich wątpliwościach. Ostateczna decyzja należy do przyszłego odbiorcy materiału. Jego akceptacja świadczy o spełnieniu oczekiwanych założeń oraz wytycznych dla copywritera.     

Nie boi się sugerować zmian

Część oferentów traktuje otrzymanie zlecenia na napisanie tekstu jako dar od losu lub szansę na łatwy zarobek. Pracują więc zgodnie z zasadą, że klient ma zawsze rację. Jedynym wyznacznikiem działania jest postępowanie według jego ścisłych instrukcji. Tymczasem może się okazać, że projekt treści copywritera odbiega od założeń odbiorcy. Co zrobić w takim przypadku? Oczywiście przekazać swoje spostrzeżenia klientowi z uzasadnieniem dla konkretnych koncepcji w tekście. W ten sposób copywriter może wnieść nowe wartości merytoryczne do przyszłego materiału. Takie, o których odbiorca wcześniej nie miał pojęcia. Przedstawiony model postępowania buduje wizerunek profesjonalisty, a nie tylko realizatora „taśmowych” zleceń.         

Jest elastyczny, terminowy i zdyscyplinowany

Ostatnimi aspektami, po których można poznać dobrego copywritera, są właśnie:

  • umiejętność reakcji na zmianę planu lub założeń,
  • terminowość realizacji zlecenia na tekst,
  • samodyscyplina w tworzeniu materiałów do internetu,
  • dobry kontakt z klientem.

Wskazane cechy są uniwersalne także pod kątem innych zawodów. Jednak zwłaszcza freelancerzy zajmujący się pisaniem treści na strony internetowe lub profile społecznościowe tak zbudują swoją markę. Wbrew pozorom konkurencyjna cena nie jest jedynym wyznacznikiem atrakcyjności oferty. Klient jest w stanie zapłacić za jakość oraz standardy współpracy z copywriterem. Będzie wtedy przekonany o jego fachowości.